Taiji

Taiji-liikesarjat harjoittavat pehmeää voimankäyttöä ja peruskuntoa.

Voiman voittaminen pehmeydellä

Taijiquan on perinteinen kiinalainen nyrkkeilytyyli, jonka toimintaperiaatteena on voiman voittaminen pehmeydellä. Lajin harjoittelu kehittää peruskuntoa, kestävyyttä, notkeutta ja tasapainoa sekä lisää elinvoimaa. Taiji sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille, eikä sen aloittaminen vaadi erityisen hyvää peruskuntoa eikä kalliita välineitä. Se sopii myös hyväksi liikuntamuodoksi stressaantuneelle nykyihmiselle. Taiji-sarjojen liikkeet ovat kehittyneet kamppailuissa käytetyistä iskuista, potkuista ja torjunnoista ja sarjoista löytyvätkin kaikki kamppailulajien elementit. Helsingin Wushun harjoituksissa kaikki taiji-liikesarjat tehdään musiikin tahdissa.

Taiji-tunnit Helsingin Wushussa

Taijissa on useita erilaisia tyylisuuntia, joista yleisimmät ovat Chen-, Yang-, Wu- ja Sun-tyylit. Helsingin Wushussa harjoitellaan Yang- ja Chen-tyylin taijiquania ja miekkasarjoja sekä eri tyylilajeja yhdistäviä 42 liikkeen sarjoja.

Yang-tyyli

Yang-tyylin liikkeet tehdään pehmeästi ja tasaisesti.

Yang-tyyli on taiji-tyyleistä yleisin. Tyylisuunnan liikkeet tehdään pehmeästi ja rauhallisesti niin, että liike on tasaista ja jatkuvaa.

Yang-tyylissä on useita liikesarjoja, joista tunnetuin on Pekingissä vuonna 1956 kehitetty 24 liikkeen sarja. Tätä sarjaa opetetaan myös Helsingin Wushun järjestämillä taijin alkeis- ja jatkokursseilla. Liikesarja on sopivan mittainen aloittelijoille ja siitä on karsittu pois vaikeimmat liikkeet. Tästä huolimatta 24-liikesarja sisältää kaikki taijin perusperiaatteet, ja sen osaaminen on olennainen perusta muiden liikesarjojen opettelulle.

Muita Yang-tyylin liikesarjoja ovat 40, 48 ja 88 liikkeen sarjat. 42 liikkeen sarjassa on myös muutamia Chen-, Wu- ja Sun-tyylin liikkeitä. Helsingin Wushun tunneilla harjoitellaan tällä hetkellä 24 liikkeen taijiquanin lisäksi juuri 42 liikkeen sarjaa.

Yang-tyylissä on myös aseellisia liikesarjoja. Helsingin Wushun tunneilla näistä ohjelmaan kuuluvat miekkaliikesarjat, eli taijijian-sarjat. Miekkasarjoja Yang-tyylissä on kaksi, 32 ja 42 liikkeen sarjat, joita molempia käydään läpi miekkatunneillamme.

Chen-tyyli

Chen-tyylin liikesarjoissa vuorottelevat hitaat ja nopeat liikkeet.

Chen-tyyli on taiji-tyyleistä vanhin. Tyylisuunnan liikesarjat edellyttävät jonkin verran enemmän kestävyyttä ja voimaa kuin Yang-tyylin taiji, sillä Chen-tyyli sisältää voimakkaita hyppyjä, potkuja ja iskuja. Chen-tyylille on tyypillistä hitaan ja nopean liikkeen vuorottelu sekä hyppyjen ja potkujen muodostamat nopeat voimanpurkaukset.

Helsingin Wushussa Chen-tyylin liikesarjoista harjoitellaan ”uutta” lyhyempää taijiquan-sarjaa, 56 liikkeen taijiquania sekä miekkasarjaa.

Zhang Fang Taijiquan

Mestari Zhang Fangin rakentama 32 liikkeen taijiquan-sarja.

Shifu Zhang Fang on kehittänyt noin 30 vuoden taijin opettamiskokemuksensa pohjalta uuden 32 liikkeen taijiquan-sarjan, jonka hän on omistanut suomalaisille oppilailleen kiitoksena yhteisistä taijin parissa vietetyistä vuosista.

Zhangin 32 liikkeen sarjassa yhdistyy Yang-taijiquanin 24-, 40- ja 42-sarjoista tuttuja liikkeitä pienillä lisämausteilla ja uusilla yhdistelmillä. Taijiquan 32 -sarjan liikkeet ja väliliikkeet on myös suunniteltu polviystävällisiksi, välttämään nivelten yliliikkeitä ja liiallista rasitusta.

Sarja on tyylikäs ja näyttävä ja se haastaa erilaisilla potkuilla ja kyynärpäälyönnillä. Liikkeet eivät kuitenkaan ole ylipääsemättömän vaikeita uudelle tai liian helppoja kokeneelle harrastajalle. Zhang Fang Taijiquan 32 -liikesarja on erinomainen seuraava askel esimerkiksi taijin perusliikesarja Yang-24:n oppimisen jälkeen.

Taijita senioreille

Tunteja iäkkäämmille taiji-harrastajille.

Helsingin Wushu järjestää omia taiji-tunteja vanhemmille harrastajillemme. Senioritunnit pidetään päiväaikaan treenisalillamme Kaapelitehtaalla ja niillä harjoitellaan esimerkiksi 13 liikkeen taijiquan-sarjaa.

Tasapainoa, tyyneyttä ja terveyttä

Taijin ytimessä on yin ja yang -ajattelu, joka kuvaa olemassaolon vastakkaisia voimia. Lajin liikesarjat kuvastavatkin juuri näiden voimien vaihtelua. Yin ja yang ovat toisistaan riippuvaisia ja muodostavat yhdessä elämän kokonaisuuden. Lajin tyylisuunnasta riippumatta taijin perusperiaatteet ovat myös aina samat; tyyneys, keskittyminen, mielen ja vartalon rentouttaminen, liikkeiden luonnollisuus ja yhtenäisyys sekä niiden suorittaminen ilman ulkoisesti näkyvää voimanponnistusta. Tärkeä osuus taijin harjoittelussa on myös hengityksen hallinta. Tasaisella ja voimakkaalla hengityksellä vahvistetaan veren ja imunesteen kiertoa sekä sydänlihasta.

Taijin harjoittelu kehittää esimerkiksi liikkuvuutta ja tasapainoa
Taijita harjoitellaan myös miekan kanssa

Taijin historiaa

Taijin alkuvaiheista ei ole tarkkaa kirjoitettua tietoa. Jo kauan ennen lajin syntymistä harjoitettiin kuitenkin erilaisia terveyttä edistäviä liikuntamuotoja. Ne sisälsivät venytys-, rentoutus- ja hengitysharjoituksia sekä ”qin” eli sisäisen voiman kiertoa ja muistuttivat siten paljon taijiquanin harjoituksia. Varhaisimmat tiedossa olevat harjoitusmuodot ovat 300-luvulta e.a.a. Jo 500‒600 j.a.a. tiedetään olleen useita taijiquania muistuttavia harjoitusmuotoja.

Kokeile taijita alkeiskurssilla!

Harjoitteluajat, hinnasto ja opettajat

Kiinnostaisiko qigong tai wushu kungfu?